fbpx
Dubele – prima linie în transport marfă

Dubele – prima linie în transport marfă

Dubele – prima linie în transport marfă

 

Autoutilitarele ușoare sau dubele, vin în diferite forme, mărimi, capacități de transport marfă sau persoane, configurări etc. Datorită penuriei de opțiuni oferite de constructorii acestor vehicule, multiplele roluri pe care le pot avea sunt extrem de greu chiar și de enumerat. În transport marfă, aceste vehicule sunt folosite de regulă în ultimele verigi din transportul de la producătorul de bunuri la consumator. Datorită versatilității cu care sunt înzestrate, dubele sunt un actor cheie pe lanțul logistic, permițând livrarea de mii de tone de mărfuri, în special în zonele urbane. Mulțumită utilitarelor ușoare, companiile pot livra bunuri până la ușa clienților lor. În plus față de transportul de marfuri grele, autoutilitarele ușoare permit derularea cu ușurință a unei game largi de activități economice și sociale. Gândiți-vă, de exemplu, la lucrările de construcții din interiorul orașelor, la serviciile poștale și de curierat, la funcționarea serviciului de ambulanță, la operațiunile speciale ale Poliției sau Pompierilor, la atelierele mobile sau la transportul de călători (unde vorbim și de transporturi speciale, cum sunt cele de elevi sau de persoane cu handicap).

 

Utilizate în cea mai mare parte de întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri) ca instrumente de afaceri, utilitarele ușoare fac transport marfă și motorizează astfel bună parte din afacerile europenilor (unde orașele de regulă sunt inaccesibile vehiculelor mari), ajutând economia să prospere. Fiecare vehicul utilitar ușor este proiectat, construit sau modificat și mai apoi utilizat în conformitate cu cerințele fiecărui beneficiar, rezultând astfel un transport marfă eficient și rapid. Fiind folosite în scopuri extrem de variate, dubele nu pot fi înlocuite cu nimic din poziția cheie pe care o au în transport marfă.

 

Viitorul în transport marfă, într-o urbanizare continuă

Orașele de azi nu mai seamănă deloc cu cele de acum 15-20 de ani. S-a construit enorm, atât în dezvoltarea de noi zone industriale, cât și în dezvoltarea de noi cartiere de locuit. Toate marile orașe din România s-au extins, uneori într-un ritm realmente uluitor. La fel și localitățile limitrofe, care au devenit vrând-nevrând mici cartiere sub-urbane. În acest context, nevoile de transport de mâine vor fi din ce în ce mai complexe și deci vehiculele utilitare ușoare vor fi folosite tot mai mult pe lanțul de transport marfă. Asta din mai multe motive. În primul rând, pentru că urbanizarea va continua în deceniile viitoare, iar autoutilitarele se vor potrivi perfect orașelor și zonelor urbane. În al doilea rând, pentru că digitalizarea a schimbat și continuă să schimbe aproape fiecare aspect al vieții noastre, cu un impact puternic și asupra transportului. Gândiți-vă doar la creșterea uluitoare a volumelor de cumpărături online, unde consumatorii așteaptă livrări rapide și directe. Impactul acestor două tendințe în transport mărfuri devine deja vizibil. Astăzi, pe drumurile Europei există aproximativ 29 de milioane de autoutilitare care efectuează transport mărfuri și persoane, iar acest număr urmează cu siguranță să crească în viitorul apropiat. Pentru a vă oferi o idee legat de dezvoltarea pe viitor în acest segment, vă putem spune că în 2015, pe teritoriul UE au fost înregistrate 1,7 milioane de camionete noi. Nu doar această cifră este impresionantă, ci și faptul că ea era în creștere cu aproape 12% față de anul precedent.

 

Operativitate și eficiență în transport marfă

Pentru companiile mici și mijlocii, camionetele nu sunt nimic altceva decât instrumentul esențial care le ajută să-și facă treaba în materie de transport marfă. Pentru asta producătorii de vehicule utilitare ușoare încearcă constant și reușesc puțin câte puțin să crească performanțele acestor vehicule, să le scadă costurile de operare, fără a afecta alți factori cheie cum sunt sarcina utilă, capacitatea de remorcare sau volumul spațiilor de încărcare. Sigur, unul din cele mai importante aspecte rămâne cel al prețului de achiziție, unul din cele mai importante costuri din operarea oricărei flote de transport marfă. Acest lucru este important pentru că trebuie pus în contextul în care legislația de mediu devine pe zi ce trece tot mai restrictivă, astfel că producătorii de camionete de transport marfă trebuie să investească și în dezvoltarea unor vehicule din ce în ce mai ecologice, cu un impact minim asupra mediului înconjurător. Din fericire, acest lucru se întâmplă, iar statisticile și măsurătorile arată că vehiculele noi sunt tot mai puțin poluante.

 

Îmbunătățirea caracteristicilor tehnice

Nu ajunge doar ca vehiculele de transport marfă de dimensiuni mici să fie eficiente. Nevoile tot mai complexe ale companiilor care le operează au făcut ca producătorii să se adapteze. În trecut, un vehicul mediu putea încărca între 12 și 15 metri cubi. Lucrurile au evoluat, iar în prezent o camionetă poate transporta până la 22 de metri cubi de marfă. Rezultatul este foarte ușor de observat: camionetele au tot mai mult spațiu de încărcare, ceea ce înseamnă mai puține călătorii la depozite pentru a transporta aceeași cantitate de marfă, lucru care se traduce în economii de combustibil și, de asemenea, emisii mai reduse. Dacă vorbim de emisii, atunci trebuie menționat că emisiile de CO2 au fost reduse semnificativ. De la o medie de 181 de grame de CO2 per kilometru în 2005, emisiile au scăzut la 168,2 grame per kilometru în 2015. Pentru ca aceste rezultate să fie posibile, producătorii de dube de transport marfă au făcut investiții semnificative în îmbunătățirea motoarelor și cutiilor de viteze, precum și prin utilizarea de materiale mai ușoare. Totuși, munca nu e terminată. Obiectivele privind emisiile de CO2 stabilite pentru 2020 rămân o mare provocare, targetul fixat fiind de reducere a emisiilor până la 147 de grame per kilometru până în 2021.

 

Planuri de viitor

Toate aceste ambiții legate de viitorul vehiculelor ușoare de transport marfă trebuie legat și de inovațiile în materie de propulsie folosind energii alternative. Față de acest subiect, cel mai bine e să rămânem neutri. Asta deoarece nici o tehnologie nu poate acoperi singură toate cazurile de utilizare și variantele de configurare a vehiculelor ușoare de transport marfă. În timp ce motoarele alternative ar putea să se dovedească foarte potrivite pentru livrarea în interiorul orașelor, motoarele convenționale cu combustie internă probabil vor rămâne ceva mai mult timp opțiunea cea mai eficientă pentru transportul pe distanțe lungi. Nu toate motoarele sunt ideale pentru toate sarcinile, deci în fiecare caz va trebui găsită cea mai potrivită opțiune.

Peste toate acestea, privind în ansamblu, legiuitorii vin și aplică apoi norme care încurajează sau descurajează producția din diferite sectoare. Aceste reglementări sunt și ele diferite, unele având aplicabilitate europeană, altele fiind adoptate la nivel de state membre. Astfel, poate că viitorul vehiculelor ușoare de transport marfă este mai greu de intuit în detaliu, însă el cu siguranță există, pentru că nevoia nu doar că există, ci e din ce în ce mai mare.

Leave a Comment

Scroll to Top