fbpx
14 Vanzari camioane in crestere

Vânzările de camioane în creștere

Vânzările de camioane în creștere

În 2016, economia europeană a dus-o mai bine decât anul precedent, iar acest lucru s-a văzut în produsul intern brut la nivelul Uniunii Europene, care a crescut cu aproape 2 procente. În același timp, prognoza este una de creștere și în pe viitor, în ciuda problemelor existente. Se așteaptă astfel creșteri de peste 1,5% a produsului intern brut și în 2017, și în 2018, iar asta ar aduce de fapt la final cinci ani de creștere economică consecutivă după criza financiară. Piața muncii va fi unul din principalii beneficiari ai aceastei creșteri, motiv pentru care se prognozează și o creștere a veniturilor populației. Este așteptată de asemenea și o scădere a ratelor șomajului. De ce ne interesează tot acest context economico-social? Pentru că e cunoscut faptul că bunăstarea populației este corelată direct cu vânzările de automobile dar și cu cele de vânzări camioane. Toate aceste vești bune din economie s-au regăsit de altfel și în creșteri ale volumelor de vânzări camioane și alte tipuri de vehicule comerciale, de la cele ușoare, până la cele grele.

 

Vânzări camioane

La nivelul Uniunii Europene, vânzarea de vehicule comerciale (sunt incluse aici vehicule comerciale sub 3,5 tone, peste 3,5 tone, dar și autobuze și autocare de transport de persoane), a trecut de pragul de 2,3 milioane de unități livrate. Asta înseamnă o creștere destul de spectaculoasă, de 11,7%, față de 2015. Creșterea a fost susținută în toate segmentele, însă liderele creșterilor au fost segmentele de vehicule comerciale ușoare și cel de vânzări camioane. Dacă vorbim de țările cu cele mai spectaculoase creșteri, atunci Italia este de departe lider incontestabil, cu un plus de aproape 50% a vânzărilor față de anul precedent. Urmează apoi în clasament Spania, cu o creștere de 11,3%, Franța – creștere de 8,3%, Germania – creștere de 7% și Marea Britanie – creștere de 1,5%.

 

Producția de vehicule comerciale la nivel mondial

Am detaliat mai sus situația la capitolul vânzări camioane în Europa, însă dacă vorbim de producție, atunci cifrele sunt chiar și mai mari, întrucât e cunoscut faptul că unii din cei mai importanți jucători pe piața mondială de producție de vehicule comerciale sunt europeni. În 2016, producția europeană de vehicule comerciale a crescut cu 5,9%, iar în cifre absolute asta înseamnă aproximativ 3,5 milioane de vehicule ieșite de pe linia de fabricație. Evoluția pozitivă a fost susținută în principal de cererea internă în creștere, așa cum am văzut mai sus. Tot o creștere se așteaptă să fie și în 2017, în condițiile în care cealaltă mare piață de producție, China, s-a menținut oarecum stabilă în 2016, cu un minus aproape insignifiant de 0,2%.

Pe piața americană creșterea este destul de spectaculoasă, cu un plus de 7,4%, ceea ce înseamnă că în 2016 au ieșit de pe liniile de fabricație de peste ocean nu mai puțin de 4,3 milioane de unități.

Japonia, un alt jucător important pe piața automotive a consemnat o scădere de 5,2%, cu volume totale de 1,6 milioane unități. Piața sud-americană a cunoscut un avans de 2,8%, cu volume totale de 0,7 unități, iar Orientul Mijlociu și Africa au însumat 0,4 milioane de unități livrate, cu un plus de 3,4% față de 2015.

În aceste condiții, dacă vorbim de volume, topul celor mai mari producători de vehicule comerciale din lume este condus în continuare de China, urmată de piața nord-americană și Europa.

 

Importuri, exporturi și revenirea europenilor

Un alt indicator al competitivității stă și în balanța comercială, adică indicatorii ce țin de volumurile de importuri și exporturi. La acest capitol 2016 a adus din nou vești bune pentru piața europeană. Deși anul a început prost, astfel că în prima jumătate s-a înregistrat un declin al exporturilor de vehicule comerciale ușoare și grele de 1%, a doua parte a anului a adus o creștere de 3,3%. La final de 2016, asta s-a tradus într-o valoare totală a exporturilor cifrată la aproximativ 10,4 miliarde de euro.

Legat de balanța comercială e de remarcat că, deși au crescut foarte mult importurile de vehicule comerciale și autobuze (plus 17% față de 2015), balanța comercială a rămas pe plus pe toată durata anului, generând la final un surplus de 2,7 miliarde de euro (diferența dintre exporturi minus importuri).

 

De unde importăm?

Cele mai importante piețe din care Uniunea Europeană importă sunt Turcia, China și Tailanda. Dacă luăm și cifrele, atunci trebuie spus că din Turcia s-au importat în 2016 peste 340.000 de vehicule comerciale, cu 8% mai mult decât în 2015. Din China s-au importat puțin sub 77.000 de vehicule, ceea ce a însemnat o surprinzătoare scădere cu 40,6% a importurilor față de 2015, când se importau peste 129.000 de vehicule comerciale. În fine, din Tailanda, țările membre UE au cumpărat peste 40.000 de vehicule, în creștere cu 32,6% față de 2015. Următoarele piețe în topul zonelor din care UE importă vehicule comerciale sunt: Africa de Sud, Maroc, Statele Unite ale Americii, Elveția, Norvegia, Serbia și Argentina.

 

Unde exportăm?

În condițiile în care importurile au crescut și balanța comercială a fost pe plus, înseamnă un singur lucru: exporturile au cunoscut un avânt puternic. Mai exact, Uniunea Europeană a exportat în 2016 cu aproape 60% mai multe vehicule comerciale decât în 2015. Creșteri substanțiale se pot observa pe piețele din Camerun, Maroc, Nigeria, Norvegia și, cea mai remarcabilă creștere din Hong Kong, unde de la 1.455 de vehicule livrate în 2015, s-a ajuns în 2016 la aproape 286.000 de vehicule livrate. Dacă e să facem un top, atunci după Hong Kong vin Turcia, unde s-au livrat aproape 51.000 de vehicule comerciale și Nigeria, unde s-au livrat aproape 48.000 de vehicule. Clasamentul este completat de Norvegia, Elveția, Statele Unite ale Americii, Ucraina, Camerun, Maroc și Australia.

 

Toate aceste cifre legate de producție și vânzări camioane și alte tipuri de vehicule comerciale au fost centralizate și făcute publice mai apoi de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile, care are în componență 15 producători europeni de automobile, dube, camioane și autobuze – BMW Group, DAF Trucks, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco, Jaguar Land Rover, Opel Group, PSA Group, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars și Volvo Group.

Leave a Comment

Scroll to Top