fbpx
CAMIOANE-FARA-SOFER-–-SELF-DRIVING-TRUCKS

Camioane fara sofer – Self-driving Trucks

CAMIOANE-FARA-SOFER-–-SELF-DRIVING-TRUCKS

Camioane fără șofer , Self-driving trucks

 

Revoluția tehnologică pornită din Anglia acum aproximativ 200 de ani este pe cale să se reediteze. Tehnologia informației digitale pătrunde în tot mai multe domenii și a ajuns pare-se și la transporturi. Marea Britanie are în plan pentru următoarele luni un obiectiv îndrăzneț: testarea de camioane fără şofer. Testele vor avea loc pe autostrada M6 într-o zona mai puţin aglomerată. Această iniţiativa are ca scop încercarea de îmbunătăţire şi fluidizare a transporturilor şi de reducere a poluării prin reducerea consumului de combustibil.

Vehiculele se vor deplasa într-un convoi compact, fiind conduse de un singur şofer aflat în primul camion. Restul de camioanele din spate vor primii comenzile electronic şi vor avea în cabină un şofer care va intervenii doar în caz de urgenţă.

Conform presei britanice, guvernul a investitit aproximativ 25 milioane de euro anterior în alte programe de testare a maşinilor fără şofer (self-driving cars). (self-driving cars).

Inițiativa camioanelor fără șofer

În vara anului 2015, a fost prezentat primul camion fără şofer de către divizia de camioane Freightliner a companiei Daimler Trucks North America. Scopul camioanelor fără şofer este acela de a face transportul rutier mai sigur, pe distanţe mai lungi, mai ieftin şi mai prietenos cu mediul înconjurător prin reducerea poluării.
“Există o nevoie clară pentru această generaţie de camioane iar noi suntem pionierii care sunt dispuşi să-l abordeze” a declarat Bernhard, membru al consilului de administraţie Daimler.

Camioanele Freightliner Inspiration oferă deocamdată o versiune destul de limitată de autonomie: Controlul va fi preluat doar pe autostradă, menţinând o distanţă sigură faţă de alte vehicule şi rămânând încadrat pe banda lui de rulare. Acesta nu va executa depăşiri pe cont propriu. În cazul în care camionul se confruntă cu o situaţie pe care consideră că nu o poate stăpâni, de exemplu un strat de zăpadă mai mare depus pe carosabil, şoferul de camion va fi alertat prin semnale sonore şi pictograme în bord. În cazul în care şoferul nu răspunde în decurs de 5 secunde, camionul va încetini treptat până se va opri.

Din punct de vedere hardware, vehiculul nu este cu mult mai diferit de cele mai noi camioane şi autoturisme lansate de Daimler. Pentru citirea benzile de circulaţie este folosit un aparat de fotografiat stereoscopic. Un radar scanează şoseaua până la o distanţă de 300 m în faţă pentru depistarea obstacolelor. Momentan nu există senzori în spate, deoarece nu s-au considerat a fi necesari. La aceste tipuri de camioane, faţă de camioanele fără şoferi ce urmează a fi testate în Marea Britanie, la camioanele Freighliner nu se ragăsește comunicare vehicul-vehicul. Algoritmii software sunt versiunile ajustate şi dezvoltate de către autovehiculele autonome de la Mercedes-Benz.

Maşinile fără şofer sunt încă vehicule de testări, însă compania Daimler este încrezătoare că sunt sigure pentru a circula pe drumurile publice. Însă, pentru a putea într-adevăr rula pe drumurile publice, aceste tipuri de maşini au nevoie de dovezi de câteva milioane de kilometri parcurşi în teste, pe diferite condiţii meteo – ploaie, zăpadă, temperaturi extreme – înainte să poată oferii această tehnologie în producţiei de serie.

Această abordare super conservatoare este tipică pentru modul în care s-au apropiat majoritatea producătorilor de automobile de tehnologia maşinilor self-driving: pas cu pas, fără a promite mai mult decât pot livra, sau mai mult decât autorităţile permit. Totuși, vorbim de un domeniu unde greșelile în proiectare pot duce la pierderea de vieți umane.

Siguranța circulației

O statistică oferită de autorităţile Statelor Unite ale Americii, arată că s-au înregistrat peste 330 000 de accidente în care au fost implicate camioane de transport de mărfuri, care au dus la pierderea a aproximativ 4000 vieţi omenești numai în 2012. Peste 90% din accidente au fost cauzate de erori ale conducătorilor auto.

Aşa că nu este nici o surpriză de ce anumite companii de transport marfă au început echiparea vehiculelor cu caracteristici de siguranţă cum ar fi monitorizarea prin gps.

Locurile de muncă ca șoferi de camion

Un alt avantaj în favoarea dezvoltării camioanelor fără şoferi, îl reprezintă lipsa persoanelor care doresc să lucreze că şofer de camion. Chiar dacă salariul oferit că şofer de camion în România este cu mult peste salariul mediu, companiile de transport au probleme în a-şi găsi doritori în a ocupa aceste locuri.

Asta se datorează în mare măsură deoarece condusul pe distanţe lungi nu reprezintă tocmai un loc de muncă plăcut. Apoi jobul nu este unul care să se preteze la toată lumea, pentru că presupune adesea zile în șir departe de casă. În acelaşi timp, cererea pentru camioane este în creştere rapidă, datorită în mare parte creşterilor cumpărăturilor online, care trimit mărfurile dintr-un capăt al lumii într-altul, iar asta presupune o nevoie mai mare de servicii de transport.

Rolul vehiculelor self-driving

Modul de rezolvare a acestei crize internaţionale în creştere nu este de a convinge mai mulţi oameni să devină şoferi de camion pe distanţe lungi, ci de a reduce şi eventual a elimina rolul omului.

Beneficiile de siguranţă ale caracteristicilor autonome sunt evidente. Maşina nu oboseşte, nu devina stresată, furioasă sau distrasă și nu are nevoie de atâtea staționări ca atunci când vehiculul este condus de om. Şi, deoarece camioanele petrec cel mai mult timp pe autostradă, acestea nu se confruntă cu cel mai dur obstacol: trecerile de pietoni, bicicliştii şi alte obstacole asemănătoare. Dacă se vor dovedi mai sigure, camioanele fără șofer vor fi făcute mai mari şi mai eficiente în transportarea de mărfuri pe distanțe lungi.

Un camion care se conduce singur, chiar şi pentru o parte din timp, ar putea facilita lipsa de şoferi de TIR. Condusul ar deveni mai uşor, mai puţin solicitant, orele de condus zilnice ar putea creşte, iar şoferii ar putea primi mai uşor carnetul de şofer de camion. Scopul final este de a elimina nevoia unui şofer cel puţin pentru autostradă. Un camion autonom ar putea ieşi în autostradă aproape de destinaţie, să parcheze într-un loc desemnat şi să aştepte sosirea unui şofer pentru a-l conduce pe străzile din oraşe până la destinaţie. Rezultatele sunt benefice nu doar pentru transportatori, ci și pentru societate per ansamblu, câtă vreme mărfurile vor ajunge mai repede la destinație la costuri mai mici de transport.

Cu timpul, caracteristicile autonome atât pentru camioane cât şi pentru maşinile mici, se vor dovedi ele însuşi mult mai sigure şi eficiente decât modelul de maşină cu şofer uman iar consumatorii vor accepta în cele din urmă schimbarea. Estimările unor constructori de camioane pentru 2035, de pildă, arată că 15% din piața de vânzări de camioane de atunci va fi preluată de cele fără șofer. Iar asta nu trebuie să ne sperie, pentru că tendințele sunt similare și în industria de automobile. Sigur, pentru șoferii de TIR perspectiva este poate una tristă, însă nu trebuie să fie neapărat așa. La fel cum multe alte joburi au fost restrânse, transformate sau eliminate de progresul tehnologic, e foarte probabil că asta se va întâmpla și în transporturi. Pe de altă parte, vor apărea locuri de muncă noi, unde competențele șoferilor vor fi valoroase, dacă sunt completate de minime cunoștițe digitale. De pildă, flotele auto vor trebui monitorizate prin GPS, pentru că factorul uman nu poate fi complet eliminat. Până atunci, dacă vedeţi un şofer de camion că se joacă pe telefon în loc să conducă, încercaţi să nu va speriaţi.

Leave a Comment

Scroll to Top