Pregătirea-vehiculului-pentru-iarnă

Pregătirea mașinii pentru iarnă

Pregătirea mașinii pentru iarnă

 

Prima zăpadă s-a așternut deja în mai multe județe din țară iar spre bucuria copiilor iarna și-a făcut simțită prezența. Treptat, ploile s-au transformat în ninsoare, frigul în ger și cu toții am resimțit bucuria primei ninsori. Spre deosebire de copii sau cei care iubesc sporturile de iarnă, cei care se bucură mai puțin de venirea frigului și de căderile de zăpadă sunt șoferii care sunt nevoiți să conducă în această perioadă în condiții mai grele.

Însă, venirea iernii reprezintă de asemenea și un bun prilej de a verifica dacă mașina noastră este echipată corespunzător și pregătită pentru a înfrunta drumurile înzăpezite care duc spre pârtia de schi.

  1. Anvelopele de iarnă

Probabil anvelopele sunt cea mai importantă componentă a mașinii pe perioada sezonul rece, deoarece aceasta asigură aderența cu carosabilul. Anvelopele de iarnă sunt pneuri special create, dintr-un cauciuc de compoziție mai moale, diferit de cele de vară, pentru acest anotimp care oferă o aderență mai bună cu carosabilul la temperaturi scăzute sau când carosabilul este acoperit cu zăpadă, gheață sau polei. Un lucru important de reținut este că montarea anvelopelor de iarnă se va face pentru toate roțile autovehiculului, nu doar pentru cele care oferă tracțiune. De reținut de asemenea și aspectul legal al utilizării anvelopelor de iarnă. Legislația românească în domeniul rutier a fost adapată la majoritatea celorlalte state vest-europene, așa că acum și la noi utilizarea cauciucurilor de iarnă este obligatorie atunci când drumurile sunt acoperite de zăpadă, gheață sau polei, indiferent de luna din an când asta se întâmplă. În plus, amenzile sunt considerabile, așa că e bine să nu riscați să fiți prinși fără ele.

Diferențele de temperatură pe timpul iernii pot fluctua mai mult decât în restul anului, astfel că putem avea 5°C ziua și -20°C noaptea. Pe măsură ce temperatura crește și scade, la fel face se întâmplă și cu presiunea din anvelopele mașinilor noastre. Ca urmare, dacă anvelopele sunt umflate în mod necorespunzător, la temperaturi scăzute riscați să pierdeți presiunea din anvelope. Presiunea la un nivel prea scăzut în pneuri poate afecta periculos manevrarea mașinii, și în plus crește consumul de combustibil și duce la deteriorarea anvelopei. Așadar, o simplă verificare a presiunii din pneuri ne poate ține în siguranță, în timp ce ne produce și economii în costurile de utilizare a vehiculului.

  1. Verifică uleiul

Pe măsură ce temperaturile se schimbă, puteți lua în considerare și schimbarea uleiului de motor. Uleiul devine mai subțire la temperaturi crescute și mai vâscos la temperaturi scăzute. Verificați manualul autovehiculului, iar pe timp de iarnă, folosiți uleiul recomandat de producător. E bine ca, luând în calcul cele de mai sus, să faceți măcar 2 schimburi de ulei pe an, primăvara și respectiv toamna.

  1. Mențineți bateria încărcată

Știm cu toții că bateriile auto pot ”muri” fără prea multă atenție, iar temperaturile extreme pot fi cauza acestei probleme. Bateriile vechi nu pot menține sarcina la fel de bine, ceea ce poate duce la descărcarea acesteia.

Cum procedăm în cazul în care bateria este slabită:

  • Oprim toți consumatorii. Închidem aerul, încălzirea, radioul și luminile. Acest lucru ne va ajuta să maximizăm puterea de pornire.
  • Rotim cheia și asteptăm maxim 10 secunde. Daca nu pornește, nu ținem contactul mai mult de 10 secunde deoarece suprasolicitarea demaroului poate duce la încălzirea acestuia. Așteptăm câteva minute și încercăm din nou.
  • Lăsăm bateria să se recupereze câteva minute dacă autovehiculul nu reușește să pornească.
  • Dacă mașina nu pornește, putem încălzi bateria, ducând-o în casă. Însă, poate dura până la 2 ore pentru a se încălzi suficient încât să mărească amperajul acesteia.
  • Dacă avem, folosim un redresor sau o altă baterie auto pentru a încărca bateria existentă cu ajutorul cablurilor de pornire auto.
  • După pornire, lăsăm mașina să ruleze cateva minute, pentru a se reîncărca complet bateria.

 

  1. Schimbă lichidul de parbriz

Lichidul de prabriz este la fel de important iarna precum este și vara, deoarece indiferent de anotimp, avem nevoie de un parbriz curat. Dacă încă aveți lichidul de vară în vas, schimbați-l cu un lichid de parbriz de iarnă.

În cazul în care lichidul de vară a înghețat în vas, evitați topirea acestuia cu alți agenți, deoarece vă pot deteriora furtunele sau pompa. Cel mai indicat este să lăsați mașina la relanți, iar datorită căldurii degajate de către motor, acesta se va topi de la sine, și-l veți putea schimba ulterior.

  1. Umpleți rezervorul

Indiferent de temperatură, este întotdeauna o idee bună sa nu rulați cu rezervorul aproape gol. Însă, iarna avem un motiv în plus pentru care este bine să avem rezervorul plin. Știm că adesea drumurile sunt blocate din cauza zăpezii care acoperă carosabilului, așa că dacă aveți de așteptat câteva ore după utilajele de dezăpezire, motorul va fi singura dumneavoastră sursă de căldură.

  1. Treceți la combustibilul de iarnă

Odată cu trecerea la sezonul rece, furnizorii de combustibili au început să comercializeze motorină de iarnă. Aceasta conține aditivi care asigura buna funcționare a motorului chiar și la temperaturi de până la -35°C.

  1. Curățați încuietorile ușilor

Ușile înghețate sunt unul dintre cele mai neplăcute lucruri ce le putem întâlni în diminețile geroase de iarnă. Acestea pot îngheța datorită reziduurilor acumulate în broască sau a umezelii. Pentru a prevenii înghețarea, folosiți spray-uri care curăță, lubrifiază și înlătură depunerile de umezeală. Le puteți folosi atât pentru încuietori, cât și pentru chederele ușilor. În cazul în care spray-urile lubrifiante nu ajută, iar ușile mașinii sunt inghețate, există spray-uri pentru dezghetarea ușilor. Folosiți spray-ul pentru yală, și așteptați 2-3 minute. Dacă este nevoie, repetați.

Pregatirea autovehiculului pentru iarnă nu se rezumă doar la aspectele tehnice ale mașinii. Trebuie de asememea să pregătim și o trusă special pentru iarnă.

 

Ce ar trebui să avem în mașină iarna:

 

  • Lopată
  • Nisip (amestec de nisip cu sare)
  • Cabluri de alimentare
  • Lanțuri
  • Perie de curățat zăpada
  • Răzuitor pentru înlăturat gheața
  • Cablu de tractare (bun dacă rămânem înzăpeziți)
  • Pătură
  • Lanternă și baterii
  • Trusă de prim ajutor
  • Gustări (în caz că rămânem blocați)

 

dontPe cât de important este să știm de ce avem nevoie și ce să facem în privința întreținerii mașinii pe timp de iarnă, tot atât de important este să știm și ce să nu facem. Din păcate, sunt o mulțime de ”Tips & Tricks” născocite pentru a întreține mașina, care ne pot face mai mult rău decât bine:

  1. Reducerea presiunii din anvelope pentru a îmbunătăți tracțiunea. Din contră, aceasta va îngreuna manevrabilitatea autoturismului și cel mai probabil, va distruge pneurile.
  2. Dezghețarea mașinii cu apă fierbinte. Cu toate că poate părea o soluție tentantă pentru a dezgheța rapid parbrizul, diferența mare de temperatură dintre un parbriz înghețat și apa fierbinte va putea provoca fisuri. Folosiți folie pentru parbriz pentru prevenirea înghețării acestuia sau spray-uri de dezghețare parbriz din comerț.
  3. Nu deschideți geamurile înghețate pentru a se curăța singure. Forțarea motorașului poate duce la stricarea acestuia.
  4. Dacă deconectăm bateria aceasta nu se descarcă. Nu există nici o modalitate ușoară pentru a opri bateria să piardă curent. Mai mult de atât, deconectând bateria vom opri alarma.
  5. Lichidul sistemului de frânare poate îngheța.Vă rugăm să nu adăugați niciodată alți aditivi sau lichide ce nu sunt prevăzute pentru funcționarea sistemului de frânare.
  6. Lăsați vehiculul să se încălzească până ajunge la temperatura optimă de funcționare. Când motorul mașinii este rece, computerul comunică cu injectoarele de carburant pentru a rămâne deschise mai mult timp, permițând intrarea a mai mult combustibil în motor pentru a-l ajuta să ruleze la rece. Dacă autovehiculul a fost construit cu mai puțin de 20 de ani în urmă, aveți cu siguranță injecție electronică. Singurul lucru care trebuie să se încălzească este uleiul pentru a pierde din vâscozitate, dar aici vorbim de secunde și nu minute.
  7. Oțetul repară ștergătoarele. Poate că oțetul cu apă este bun ca și lichid de parbriz, dar cu siguranță nu va repara ștergătoarele. Dacă acestea sunt deteriorate, schimbați-le cu altele noi. Nu costă mult, iar siguranța este de departe mai importantă.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top