fbpx
Cum să îți pregătești mașina pentru o călătorie lungă

Cum să îți pregătești mașina pentru o călătorie lungă

Cum să îți pregătești mașina pentru o călătorie lungă

 

O călătorie lungă este un test serios pentru maşină şi chiar şi cea mai mică problemă, cum ar fi un ştergător de parbriz uzat, sau un cauciuc neechilibrat îţi poate cauza o grămadă de necazuri. Citește sfaturile de mai jos, pentru a-ţi pregăti maşina pentru călătorie. Totuşi, lista nu include alte lucruri importante cum ar fi, verificarea frânelor şi a suspensiei, care pot fi inspectate doar de către un mecanic. Programează o vizită la mecanicul tău înainte cu câteva zile de a porni în călătorie.


Cartea maşinii

Studiază cartea maşinii tale şi nu uita să o ţii la îndemână în torpedo. Cartea maşinii conţine o multitudine de informaţii utile, de la modul în care poţi ataşa o remorcă, la cum să schimbi cauciucurile şi unde găseşti cricul. Dacă trebuie să schimbi uleiul sau alte lichide, ai instrucţiuni clare în manual. Găseşti de asemenea informaţii despre cum să porneşti maşina în cazul în care îţi moare bateria, ce să faci dacă motorul se supraîncălzeşte sau cum să schimbi un bec. Dacă nu mai ai manualul îl poţi probabil descărca de pe site-ul producătorului.


Sub capotă

Primele verificări pe care trebuie să le faci sunt sub capotă. Sunt scurgeri de lichid? Terminalele bateriei sunt curate? Cureaua de transmisie pare uzată? Dacă observi semne de uzură pe curea, trebuie să o înlocuieşti înainte de călătorie. Verifică toate lichidele. Începe cu uleiul de motor.

    • Uleiul de motor – pentru aceasta parchează maşina pe loc drept, porneşte-o, iar după ce s-a încălzit puţin, opreşte motorul. Aşteaptă un minut, până ce uleiul se scurge în tava de ulei. Scoate joja de ulei, curaț-o cu o cârpă moale, apoi pune-o la loc. Scoate-o iar şi verifică nivelul uleiului – ar trebui să fie plină de ulei, în apropiere de marcajul “FULL” de pe jojă. Dacă e prea negru, e mai bine să îl schimbi. Dacă nivelul e prea scăzut, trebuie să mai adaugi ulei. Dacă observi că maşina consumă prea mult ulei între schimburi, ar fi bine să iei cu tine ulei de rezervă. Multe probleme la motor apar din cauza că nu se schimbă uleiul periodic.

 

    • Antigelul – verifică nivelul de antigel din rezervor. Găseşti instrucţiunile în manualul maşinii. (Nu deschide capacul radiatorului când motorul e încă fierbinte!). Dacă nivelul antigelului e prea mic, poţi să mai adaugi antigel amestecat cu apă. În manual găseşti detalii despre cum să faci asta. Orice scurgere trebuie rezolvată înainte de a călători, deoarece lipsa antigelului poate duce la încălzirea excesivă a motorului, şi implicit la daune serioase.

 

    • Bateria – verifică starea bateriei vizual. Dacă observi scurgeri de acid, fisuri sau alte deteriorări, bateria trebuie înlocuită. Asigură-te că terminalele bateriei sunt fixe şi nu sunt corodate. Terminalele defecte pot cauza probleme serioase. Din păcate, nu poţi ştii cu exactitate când va muri bateria; uneori se întâmplă dintr-o dată. Cu toate acestea, dacă simţi că motorul porneşte mai lent decât în mod normal atunci când porneşti maşina, bateria este probabil aproape de sfârşit. În general, o baterie nouă ţine între 3 şi 6 ani, aşa că dacă ai deja bateria de 4-5 ani, e bine să o verifici la un mecanic înainte de călătorie.

 

    • Filtrul de aer – Dacă a trecut ceva timp de când ai schimbat filtrul de aer, probabil e o idee bună să îl schimbi înainte de călătorie.

 

    • Alte elemente – verifică nivelul lichidului de frână. Un nivel scăzut poate indica placuțe de frână uzate – ar fi bine să le vadă un mecanic. Verifică apoi lichidul de servodirecţie şi lichidul de parbriz. Caută orice nereguli – scurgeri, cleme desprinse, furtunuri îndoite, etc.


Farurile şi oglinzile

Verifică ştergătoarele, claxonul şi toate farurile. E bine să ai la tine becuri de rezervă (unul pentru farurile din faţă, altul pentru cele din spate). Asigură-te că încălzitorul / aerul condiţionat funcţionează cum trebuie. Dacă nu ai schimbat filtrul de aer din cabina (filtrul de polen) de mult timp, ia în considerare înlocuirea acestuia. Atunci când e murdar, acesta restricţionează fluxul de aer pentru încălzitor / aer condiţionat. Oglinda retrovizoare e crăpată? Repar-o sau înlocuieşte-o înainte de călătorie.


Ştergătoarele de parbriz

Înlocuieşte ştergătoarele dacă observi că nu mai curăță bine parbrizul. Dacă mai ai ştergătoarele originale, poţi înlocui doar cauciucul. Verifică jetul de apă să funcţioneze correct. Ia cu tine lichid de parbriz de rezervă.


Cauciucurile

Verifică presiunea din cauciucuri. Nivelul recomandat este indicat pe eticheta producătorului, pe care o găseşti, de obicei, pe cadrul de la uşa şoferului sau în torpedo. Dacă simţi că maşina vibrează la viteze mai mari, atunci trebuie să echilibrezi roţile. Există o limită de uzură a pneurilor. Dacă sunt uzate sub această limita, este periculos să conduci. Uzura inegală a cauciucurilor indică o problemă de aliniere.


Componentele de frână, direcţie, suspensie şi transmisie

Recomandarea noastră e să duci maşina la un service înainte de călătorie, deoarece multe componente de frână, direcţie, suspensie şi transmisie pot fi verificate corect de către un mecanic specializat.
Iată doar câteva semne ale unor posibile probleme:

  • Dacă simţi vibraţii la direcţie şi pulsaţii la pedala atunci când frânezi, du maşină la un mecanic pentru a verifică dacă există rotori defecţi.
  • Auzi un zgomot neobişnuit la suspensie când treci peste denivelări? Atunci una din componentele suspensiei e probabil desprinsă.
  • Simţi că maşină e instabilă la viteze mai mari? Poate volanul este descentrat. Acest lucru îţi poate cauza probleme la manevrarea maşinii.


Roata de rezervă şi cricul

Verifică presiunea din roata de rezervă. Dacă e la fel cu celelalte roţi, şi presiunea ar trebui să fie aceeaşi. Dacă e un cauciuc mai mic, pentru uz temporar, presiunea corectă e indicată pe lateralul acestuia (de obicei 50-60 psi). Verifică manualul pentru a afla cu exactitate. Verifică şi cricul, să fie funcţionabil.


Kitul de bază pentru urgenţe

Echipează-ţi maşină cu câteva lucruri esenţiale, de care vei avea nevoie în caz de urgenţă. Un kit de bază poate include următoarele:

  • Cabluri pentru jontare
  • Pompă pentru anvelope
  • Ecartament anvelope
  • Câteva cârpe şi mănuşi de lucru
  • Lanternă
  • Set de scule de bază cu şurubelniţe, cleşte şi un set de prize din cele mai comune.

Ia cu tine şi câteva becuri de rezervă pentru faruri şi un flacon de rezervă cu lichid de parbriz, bandă electrică, cheie de rezervă, etc. Nu uita de trusa ta personală de urgenţă, trusa de prim ajutor şi alte lucruri, cum ar fi o pătură, apă, câteva batoane, etc.

Sperăm ca sfaturile de mai jos te vor ajuta să te pregătești corespunzător pentru călătoria lungă, pe care o ai de făcut.

Leave a Comment

Scroll to Top