fbpx
PREGATIREA-AUTOTURISMULUI-PENTRU-VARA

Pregatirea autoturismului pentru vara

Pregătirea autoturismului pentru vară

În timp ce vara temperaturile ridicate presupun provocări pentru sistemul de aer condiționat sau pentru sistemul de răcire a motorului, iarna temperaturile scăzute și condițiile de trafic pe drumuri alunecoase, vin și ele cu alte condiții specifice. Pentru fiecare din ele e bine să ne pregătim pentru a ne putea bucura de vehiculul pe care-l conducem, astfel încât să ajungem în siguranță la destinație, indiferent de vremea de afară. În cazul articolului de față, ne propunem un scurt inventar al măsurilor pe care trebuie să le luăm înainte de venirea vremii.

  1. Uleiul este elementul vital al mașinii

Caracteristicile uleiului pentru motor:

  1. Păstrează componentele intens folosite ale motorului să funcţioneze corespunzător.
  2. Elimină reziduurile ce rezultă în urma procesului de ardere.
  3. Protejează împotriva coroziunii.
  4. Ajută la răcirea motorului preluând căldură componentelor cu care intră în contact.
  5. Îmbunătăţeşte etanşeitatea dintre suprafeţele componentelor.

Cele mai multe manuale venite de la producătorii de vehicule propun schimbarea uleiului de motor o dată la 10 000 kilometri, însă trebuie să știți că nu există o rețetă unică, valabilă pentru orice mașină, indiferent de numărul de kilometri parcurși. Adevărul este că majoritatea dintre noi conducem mai mult pe timpul verii, atunci când este cel mai probabil să se supraîncălzească. Aşa că este indicat că măcar să verificăm nivelul de ulei şi proprietăţile acestuia, înainte de a pleca în excursie cu familia. Pe de altă parte, tot legat de schimbarea uleiului, e bine să aveți în vedere alte intervale pentru efectuarea schimbului dacă majoritatea deplasărilor le faceți în mediul urban, unde se efectuează mult mai multe porniri și opriri, care cresc uzura motorului.

Pentru a verifica uleiul, porniţi maşina, lăsaţi-o să meargă timp de câteva minute şi apoi opriţi pe o suprafaţă orizontală. Deschide-ţi capota şi localizaţi joja de ulei. Va trebui să verificaţi 2 lucruri. Nivelul de ulei şi cum arată acesta. Dacă nivelul este scăzut puteţi completa cu cât este necesar sau pur şi simplu să schimbaţi de tot uleiul. Uleiul trebuie să aibă o culoare galben-maronie şi să fie curat. Dacă uleiul de motor are o altă culoare atunci cu siguranţă este nevoie de un schimb de ulei pe care fie îl faceți dumneavoastră dacă aveți condițiile necesare, fie, așa cum e recomandat, să-l faceți într-un service autorizat.

  1. Pregătirea mașinii pentru vară

Mai întâi de toate, scăpaţi de anvelopele de iarnă. Pneurile de zăpadă sunt grele şi vor creşte consumul de combustibil. Mai mult, distanţa de frânare este afectată serios dacă anvelopele de iarnă sunt folosite la temperaturi mai mari de 7 grade. Motivul este acela că între cauciucurile de vară și cele de iarnă diferențele nu constau doar în striații, ci și în compoziția cauciucului – la cele de iarnă avem de-a face cu un cauciuc mai moale. Tot din acest motiv, dacă rulați vara cu cauciucurile de iarnă, acestea se vor uza mai repede.

Dacă v-aţi hotărât să lăsaţi maşină în garaj pe timpul iernii sau nu aţi condus-o foarte mult timp, atunci trebuie să verificaţi toate nivelurile de lichid – lichidul de răcire, diferenţial, servodirecţie şi lichidul de frână. Asiguraţi-va că nu au existat scurgeri. Schimbul de ulei este deasemenea recomandat, deoarece aceste devine mai gros şi colectează condens dacă stă în motor toată iarnă.

Sarea este un inamic ce nu trebuie neglijat. Dacă locuiţi într-un climat cu zăpadă, sarea care este folosită pentru topirea zăpezii sau a gheţii de pe druuri se depune pe partea inferioară a maşinii şi va începe să corodeze metalul. După trecerea iernii, cel mai bine este să cereţi la spălătorie să va fie curăţat şasiul.

  1. Mențineți motorului rece pe timp de vară

Verificaţi de scurgeri, fisuri sau conexiuni slăbite ale furtunelor conectate la radiator. Furtunele ar trebui să fie ţări, niciodată moi sau maleabile. Furtunurile suferă de un proces lent de deteriorare numit degradare electrochimică care mănâncă materialul furtunului de cauciuc. Cele mai vulnerabile părţi sunt cele apropiate de cleme în care furtunul se conectează la radiator sau motor.

  1. Schimbați filtrul de aer

Un filtru de aer înfundat creşte consumul de combustibil şi scade eficientă maşinii. Dar cum ştiţi când acesta trebuie schimbat? Intervalul recomandat de producător este de aproximativ 15 000 km în condiţii de drum normale. Însă acest interval diferă foarte mult de drumurile pe care le faceţi şi zona în care locuim. Dacă mergem mai mult decât ocazional pe drumuri cu pietriş, atunci filtrul de aer se va înfundă mult mai rapid decât un filtru de aer dintr-o maşină care circulă strict pe autostrada. Filtrele de aer sunt relativ ieftine, aşa că amânarea înlocuirii acestora ne poate costă mai mult pe partea de consum a maşinii.

  1. Schimbați ștergătoarele de parbriz

Sezonul de vara este binecunoscut pentru furtunile violente şi de scurtă durata. Atunci când plouă cu găleată, aveţi nevoie de ştergătoare care funcţionează corespunzător. Mai mult decât atât, noaptea pe timp de furtună, vizibilitatea poate scădea până la 10 metri în faţă autovehiculului. Iarnă poate fi grea pentru ştergătoarele de parbriz. Gheaţă, zăpadă, sarea şi temperaturile extreme produc crepaturi şi fisuri în cauciuc care reduc eficacitatea stergătoarelor. Este bine să se înlocuiască întreagă lama nu doar cauciucul. Puteţi găsi ştergătoare la orice magazin de piese auto iar înlocuirea acestora este uşoară şi nu necesită mersul la un service auto.

Leave a Comment

Scroll to Top